آموزش روش نوشتن متن فارسی در اتوکد

برای نوشتن متن فارسی در اتوکد به صورتی که هنگام پرینت به مشکل بر نخوریم باید از یک نرم افزار جانبی استفاده کنیم. کدفا و کاتب برای این منظور طراحی شده اند.

آموزش روش نوشتن متن فارسی در اتوکد
دیدگاه کاربران 15
ثبت دیدگاه
کالاهای مرتبط
مطالب مرتبط

روش نوشتن متن فارسی در اتوکد

  1. نرم افزار کدفا را از لینک زیر دانلود و نصب کنید.

    دانلود کدفا فارسی نویس اتوکد ورژن 2021

  2. سپس کدفا را نصب و فعال سازی موقت کنید. برای این کار، روش نصب کدفا را مطالعه نمایید یا اینکه فیلم آموزشی که همراه کدفا ارائه شده را ببینید.
  3. حالا برای نوشتن متن فارسی، درخط فرمان اتوکد تایپ کنید: cadfa و اینتر کنید.

لطفا قبل از استفاده از کدفا، راهنمای کدفا را مطالعه کنید. مطالعه این راهنما کمتر از 5 دقیقه طول می کشد و بعد از مطالعه آن تجربه بهتری در استفاده از قابلیت های کدفا به دست خواهید آورد.

 

روش نوشتن متن انگلیسی در اتوکد

  1. ابتدا یک Style تعریف می کنیم. برای این کار در اتوکد تایپ کنید: style و کلید اینتر روی کیبورد را بفشارید. پنجره Text Style باز می شود.ایجاد Text Style در اتوکد

  2. روی دکمه New کلیک کنید. در کادری که باز می شود تایپ کنید: en و دکمه ok را کلیک کنید.

  3. استایلی که ایجاد کردید به لیست Styles در سمت چپ پنجره Text Style، اضافه می شود. روی آن کلیک کنید تا در حالت انتخاب شده قرار گیرد. در سمت راست در قسمت Font روی کادر کشویی زیر عنوان Font Name کلیک کنید و از لیست یک فونت دلخواه انتخاب کنید.

  4. روی دکمه Set Curent کلیک کنید تا استایلی که تعریف کرده اید به عنوان استایل پیشفرض قرار گیرد.

  5. روی دکمه Close کلیک کنید تا پنجره Text Style بسته شود.

  6. در اتوکد تایپ کنید dtext و کلید اینتر روی کیبورد را بفشارید.

  7. در جواب اعلانی که ظاهر می شود یک جای خالی در اتوکد، کلیک کنید. (این نقطه قرار گیری متن خواهد بود.)

    آموزش روش نوشتن متن فارسی در اتوکد

  8. سپس ماوس را به سمت کمی بالاتر از نقطه قبلی حرکت داده و کلیک کنید. (ارتفاع متن برابر خواهد بود با فاصله نقطه اول و این نقطه ای که کلیک کردید.)

    آموزش روش نوشتن متن فارسی در اتوکد

  9. در جواب سومین اعلان از طرف اتوکد ماوس را به سمت راست حرکت داده و کلیک کنید. (زاویه نوشته شدن متن برابر خواهد بود با زاویه ی خطی فرضی که از نقطه اول تا این نقطه ترسیم می شود.

    آموزش روش نوشتن متن فارسی در اتوکد

  10. حالا تایپ کنید: "This is a test" و دکمه اینتر روی کیبورد را دو بار بفشارید.

    آموزش روش نوشتن متن فارسی در اتوکد

 

روش نوشتن کاراکترهای خاص در اتوکد

برای نوشتن کاراکترهای خاص در اتوکد می توانیم از برنامه character map ویندوز استفاده کنیم. به عنوان مثال برای تایپ m² یا m³ برنامه character map ویندوز را اجرا کرده و از لیست فونت، arial را انتخاب می کنیم. سپس کاراکتر مورد نظر را پیدا کرده و روی دکمه "select" کلیک می کنیم تا انتخاب شود. سپس روی دکمه "copy" کلیک کنید تا در کلیپ بورد کپی شود. حالا در اتوکد در متنی که در حال تایپ هستید، از کلیدهای ترکیبی "Ctrl + v" استفاده کنید تا متن در محل مورد نظر قرار گیرد.

روش دیگر استفاده از کدهای یونیکد هست به این صورت که مثلا برای نوشتن m² یا m³ ، ابتدا m را تایپ کنید و سپس عبارت "\u+00b2" یا "\u+00b3" را تایپ کنید. دقت داشته باشید که دقیقا باید به همین صورتی که اینجا نوشته شده تایپ کنید ابتدا "\" سپس "u" سپس "+" و در نهایت کد هگزادسیمال کاراکتر را وارد کنید. یعنی "00b2" .

همچنین می توانید به این صورت عمل کنید: مثلا برای نوشتن m² در اتوکد، تایپ کنید: m و سپس کلید Alt روی کیبورد را نگهدارید و تایپ کنید "0178" .

در برنامه character map در قسمت نوار وضعیت برنامه، کد یونیکد کاراکتری که روی آن کلیک کرده اید و همچنین روش دسترسی سریع به وسیله استفاده از Alt مربوط به آن کاراکتر را نیز مشاهده می کنید. تصویر زیر را ببینید.

برنامه کاراکتر مپ ویندوز

مطالب مرتبط

رفع مشکل انتخاب نشدن بلاک هنگام دابل کلیک و نمایش ندادن Block Editor در اتوکد

رفع مشکل انتخاب نشدن بلاک هنگام دابل کلیک و نمایش ندادن Block Editor در اتوکد

با سلام. من برای ادیت بلاکها هیچ مشکلی نداشتم و با دابل کلیک روی آنها وارد بخش ادیت بلاک میشدم ولی الان چند روزه که وقتی روی بلاک کلیک میکنم اصلا انتخاب نمی شود. حتی مشخصات بلاک را هم نشان نمیدهد. یعنی نمی توانم حتی بلاک را ببرم به یک لایه دیگر. گمان کنم متغییری تغییر کرده که چنین اتفاقی...
رفع مشکل آینه ای شدن فونت نسخ هنگام تبدیل به pdf در اتوکد 2016

رفع مشکل آینه ای شدن فونت نسخ هنگام تبدیل به pdf در اتوکد 2016

در اتوکد 2016، متون نوشته شده با فونت های نسخ و سایر فونت هایی که به صورت backward استفاده می شوند، هنگام پرینت یا تبدیل به pdf، به صورت آینه ای چاپ می شوند. اگر فایل مزبور را در اتوکد 2015 یا ورژن های پایینتر باز کنید و به پی دی اف تبدیل کنید هیچ مشکلی نیست و فقط در اتوکد ورژن 2016 این مشکل بروز...
متغیرهای سیستمی اتوکد

متغیرهای سیستمی اتوکد

این تنظیمات بسیار گسترده هستند و لزومی ندارد که همه آنها را حفظ کنیم. اگر ابزار Express را برای اتوکد نصب کنید با مراجعه به منوی: Express Tools -> Tools -> System Variables و یا تایپ دستور SYSVDLG در خط فرمان اتوکد، پنجره System Variables باز می شود و می...
رفع مشکل چاپ متن فارسی نوشته شده در اتوکد با فونت های truetype استاندارد ویندوز

رفع مشکل چاپ متن فارسی نوشته شده در اتوکد با فونت های truetype استاندارد ویندوز

نکته: این روش فقط روی متون چند خطی (MTEXT) درست عمل می کند. اگر می خواهید مشکل فارسی نویسی در نقشه های اتوکد را برای همیشه برطرف کنید، از کدفا...

دیدگاه کاربران درباره ی آموزش روش نوشتن متن فارسی در اتوکد

5
15
5
4
3
2
1