رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد برای نوشته های تک خطی

این مقاله سعی می کند دلایل بروز مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد و روش برطرف نمودن آن را مورد بررسی قرار دهد. این موارد شامل مشکلات در پرینت نمی شود.

رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد برای نوشته های تک خطی
دیدگاه کاربران 148
ثبت دیدگاه
کالاهای مرتبط
مطالب مرتبط

مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد معمولا به یکی از دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • عدم وجود فونت
  • تنظیم قلم (Style) روی فونت (Font) اشتباهی

این مقاله سعی می کند دلایل بروز مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد و روش برطرف نمودن آن را مورد بررسی قرار دهد. این موارد شامل مشکلات در پرینت نمی شود.

آنچه در این مقاله بررسی می شود مربوط به نوشته های تک خطی که به singleline text در اتوکد معروفند، می شود و نوشته های multyline text را شامل نمی شود.

در صورتی که با نوشته های Multyline مشکل دارید، لطفا مطلب "رفع مشکل چاپ متن فارسی نوشته شده در اتوکد با فونت های truetype استاندارد ویندوز" را مطالعه کنید.

در صورتی که مشکل با پرینت متن فارسی در اتوکد دارید مقالات زیر را مطالعه کنید:

آموزش روش صحیح نوشتن متن فارسی در اتوکد

رفع مشکل آینه ای شدن فونت نسخ هنگام تبدیل به pdf در اتوکد 2016

 

عدم وجود فونت

یکی از شایعترین دلایل درست نمایش داده نشدن فونت ها در فایل های اتوکد عدم وجود فونت است. برای رفع این مشکل ابتدا باید ببینید که فایل اتوکد شما حاوی چه فونت هایی است و از نصب فونت های مورد نیاز روی سیستمتان مطمئن شوید.

روش برطرف نمودن مشکل

  1. فایل مورد نظر را در اتوکد باز کنید.
  2. در خط فرمان اتوکد تایپ کنید: Style و اینتر کنید. همچنین در اتوکد 2016 با کلیک روی منوی Annotate و سپس کلیک روی آیکون فلش در قسمت Text می توانید این کار را انجام دهید.

    باز کردن پنجره text style باز کردن پنجره text style

  3. پنجره Text Style نمایش داده می شود.

    پنجره text style پنجره text style

  4. در پنجره Text Style در سمت چپ در قسمت Styles لیست قلم های تعریف شده را می بینید و با کلیک روی هر کدام در سمت راست در قسمت Font، زیر عنوان Font Name نام فونتی که برای این قلم تنظیم شده را مشاهده می کنید. بنابراین روی تک تک استایل های (قلم ها) کلیک کنید و مطمئن شوید که کنار نام فونت آن یک علامت مثلث زردرنگ نباشد. فونت هایی که کنار آن علامت مثلث زردرنگ قرار داشته باشد در سیستم شما نصب نیست و شما باید در اینترنت به دنبال آن بگردید و آن را نصب کنید. تعدادی فونت فارسی را می توانید از اینجا دانلود کنید.
  5. اگر فونت شما پسوند SHX داشت از نوع فونت های اتوکد است که باید پس از دانلود آن را در پوشه Fonts اتوکد قرار دهید در غیر این صورت از نوع فونت های ویندوز است که لازم است در ویندوز نصب شوند. روش نصب فونت فارسی برای اتوکد در ویندوز و مک
  6. پس از نصب فونت، اتوکد را ببندید و فایل مورد نظر را دوباره باز کنید.

اگر مشکل برطرف نشد، ممکن است قلم (Style) روی یک فونت اشتباه تنظیم شده باشد. بنابراین ادامه مطلب را بخوانید:

تنظیم قلم (Style) روی فونت (Font) اشتباهی

برای اینکه این مشکل را برطرف نماییم کمی موضوع را باز می کنیم:

فونت چیست؟ به عبارت ساده، فونت یک فایل است که حاوی جدولی است برای تبدیل کاراکترهای صفحه کلید به کاراکتر قابل مشاهده در مانیتور.
فارسی نویسی در اتوکد با فارسی نویسی در سایر نرم افزار های گرافیکی کمی متفاوت است. به این صورت که اگر شما مثلا در فتوشاپ نسخه خاورمیانه با صفحه کلید فارسی متنی را با فونت Tahoma تایپ کنید و سپس فونت را به B Titr تغییر دهید، مشکلی به وجود نمی آید اما اگر همین کار را در اتوکد انجام دهید، ممکن است به ظاهر متوجه مشکلی نشوید ولی به هنگام پرینت حروف کاملا به هم می ریزد. بنابراین نرم افزارهای فارسی نویس در اتوکد سعی می کنند با ترفندی این مشکل را رفع نمایند و این کار را با تعریف یک فایل فونت که حاوی همان جدول ذکر شده است و یک فایل مبدل که حاوی کدهای برنامه نویسی برای استفاده از آن جدول است انجام می دهند. اما متاسفانه برنامه نویسان در این زمینه هیچ استانداردی را رعایت نمی کنند به همین دلیل اگر شما مثلا نقشه ای داشته باشید که طراح یا نقشه کش آن، برای نوشتن متن فارسی از نرم افزار کاتب استفاده کرده باشد و بعدا بطور اشتباه قلمی که با آن نوشته شده را روی فونت SHIRAZ.SHX تنظیم کرده باشد، متن نوشته شده کاملا ناخوانا خواهد شد.

هر کدام از این نرم افزارهای فارسی نویس اتوکد به همراه خود تعدادی فونت را عرضه می کنند به عنوان مثال فونت های NASKH.SHX و Graphic.SHX و KUFI.SHX از یک خانواده هستند و با کاتب می توان با آن ها تایپ کرد و در عوض فونت های SHIRAZ.SHX و FERDOS.SHX از یک خانواده دیگر هستند. تعدادی از نرم افزارهای فارسی نویس هم عبارتند از مریم، پروین، البرز، کاتب، FARSI.LSP و البته کدفا.
مشکل باز هم میتواند از این فراتر رود چرا که نه تنها هیچ کدام از نرم افزارهای ذکر شده (به غیر از کدفا) فونت های نرم افزار دیگر را پشتیبانی نمی کنند بلکه ورژن های جدید تعدادی از آن ها با ورژن قدیمی آن سازگار نیست به عنوان مثال فونت های پروین 98 و پروین 2003 ، جداول متفاوتی را تعریف می کنند و به همین دلیل اگر نقشه شما حاوی متن هایی با فونت پروین 98 باشد، اگر فونت ها را روی پروین 2003 تنظیم کنید هیچ چیز قابل خواندن نخواهد بود.
خب حالا که با مشکل آشنا شدیم روش رفع آن سادست:

روش برطرف نمودن مشکل

  1. ابتدا فایل مورد نظر را در اتوکد باز کنید. و یکی از متن هایی که درست نمایش داده نمی شود را انتخاب کرده و در اتوکد تایپ کنید CH و اینتر کنید. در اتوکد 2013 با انتخاب متن و کلیک راست و انتخاب گزینه Properties… به نتیجه مشابهی خواهید رسید. پنجره Properties نمایش داده می شود.

    باز کردن پنجره properties باز کردن پنجره properties

  2. در پنجره Properties در قسمت Text جلوی عنوان Style نام قلمی که متن با آن نوشته شده را ملاحظه می کنید. نام قلم را به خاطر بسپارید.

    پنجره properties پنجره properties

  3. در خط فرمان اتوکد تایپ کنید: Style و اینتر کنید. همچنین در اتوکد 2016 با کلیک روی منوی Annotate و سپس کلیک روی آیکون فلش در قسمت Text می توانید این کار را انجام دهید.

    باز کردن پنجره text style باز کردن پنجره text style

  4. پنجره Text Style نمایش داده می شود.

    پنجره text style پنجره text style

  5. در پنجره Text Style در سمت چپ در قسمت Styles لیست قلم های تعریف شده را می بینید و با کلیک روی هر کدام در سمت راست در قسمت Font، زیر عنوان Font Name نام فونتی که برای این قلم تنظیم شده را مشاهده می کنید. نام قلمی که در مرحله 2 مشاهده کردید را در این لیست پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. اگر کنار نام فونت آن آیکون زردرنگی را مشاهده کردید به این معناست که فونت روی سیستم شما نصب نیست و باید طبق آنچه در ابتدای این مقاله ذکر شده عمل کنید در غیر این صورت سعی کنید قلم را روی فونتی از خانواده ای دیگر تنظیم کنید. (خانواده فونت مجموعه ای از فونت ها هستند که جدول کاراکتر مشابهی دارند و نرم افزار خاصی آن ها را پشتیبانی می کند و با تغییر فونت قلم در اتوکد متن نمایش داده شده به هم نمی ریزد. برای مشاهده خانواده فونت ها و دسته بندی آن ها اینجا کلیک کنید.)

    رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد

  6. پس از تنظیم فونت روی فونتی از خانواده دیگر روی Apply کلیک کرده و سپس روی Close کلیک کنید. پنجره Text Style بسته می شود.
  7. در اتوکد تایپ کنید: RE و اینترکنید.

    رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد برای نوشته های تک خطی رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد

  8. اگر مشکل برطرف نشده بود این عمل را باز تکرار کنید و فونت قلم را روی فونتی از خانواده ای دیگر تنظیم نموده و پس از هر بار Apply و سپس Close را در پنجره Text Style کلیک کرده و در اتوکد تایپ کنید RE و اینتر نمایید. امیدوارم مشکل شما برطرف شود.


نرم افزار کدفا که در بالا به آن اشاره شد برخلاف نرم افزار های دیگر یک فونت جدید همراه خود عرضه نمی کند بلکه به شما این امکان را می دهد که با فونت هایی که چندین نرم افزار آن ها را عرضه کرده اند بدون دردسر در اتوکد فارسی تایپ کنید و براحتی یک متن نوشته شده توسط یک فرمت و یک خانواده خاص را به فرمتی دیگر تبدیل کنید و بسیاری قابلیت های دیگر از قبیل جستجوی فارسی و مبدل قدرتمند.جدیدترین ورژن کدفا (نسخه 2021)، 11 خانواده فونت و بیش از 800 فونت را پشتیبانی می کند. برای آگاهی از فرمت های پشتیبانی شونده توسط کدفا، مطلب لیست فرمت ها و فونت های پشتیبانی شونده توسط کدفا را ببینید.


امید که این مقاله مفید بوده باشد.

مطالب مرتبط

رفع مشکل انتخاب نشدن بلاک هنگام دابل کلیک و نمایش ندادن Block Editor در اتوکد

رفع مشکل انتخاب نشدن بلاک هنگام دابل کلیک و نمایش ندادن Block Editor در اتوکد

با سلام. من برای ادیت بلاکها هیچ مشکلی نداشتم و با دابل کلیک روی آنها وارد بخش ادیت بلاک میشدم ولی الان چند روزه که وقتی روی بلاک کلیک میکنم اصلا انتخاب نمی شود. حتی مشخصات بلاک را هم نشان نمیدهد. یعنی نمی توانم حتی بلاک را ببرم به یک لایه دیگر. گمان کنم متغییری تغییر کرده که چنین اتفاقی...
رفع مشکل آینه ای شدن فونت نسخ هنگام تبدیل به pdf در اتوکد 2016

رفع مشکل آینه ای شدن فونت نسخ هنگام تبدیل به pdf در اتوکد 2016

در اتوکد 2016، متون نوشته شده با فونت های نسخ و سایر فونت هایی که به صورت backward استفاده می شوند، هنگام پرینت یا تبدیل به pdf، به صورت آینه ای چاپ می شوند. اگر فایل مزبور را در اتوکد 2015 یا ورژن های پایینتر باز کنید و به پی دی اف تبدیل کنید هیچ مشکلی نیست و فقط در اتوکد ورژن 2016 این مشکل بروز...
آموزش روش نوشتن متن فارسی در اتوکد

آموزش روش نوشتن متن فارسی در اتوکد

روش نوشتن متن فارسی در اتوکد نرم افزار کدفا را از لینک زیر دانلود و نصب کنید. دانلود کدفا فارسی ...
متغیرهای سیستمی اتوکد

متغیرهای سیستمی اتوکد

این تنظیمات بسیار گسترده هستند و لزومی ندارد که همه آنها را حفظ کنیم. اگر ابزار Express را برای اتوکد نصب کنید با مراجعه به منوی: Express Tools -> Tools -> System Variables و یا تایپ دستور SYSVDLG در خط فرمان اتوکد، پنجره System Variables باز می شود و می...

دیدگاه کاربران درباره ی رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد برای نوشته های تک خطی

4.9
148
5
4
3
2
1